#phylloxzoektwerk

Bij het bureau voor ongelukkige mensen staat een wachtrij  voor de wachtzaal van de wachttijd. Er flitsen jobaanbiedingen voorbij. Ben u onze nieuwe buschauffeur?  Ik ben een bakker zonder bloem en voor het brood op mijn plank wacht ik hier tot ik zelf rijs.

Er huilt een kind om haar mama. Zo zouden wij op de vloer moeten liggen. Collectief. WIJ ONGELUKKIGE MENSEN. Tot een werkgever ons opraapt en sust. Kom maar hier kleine incompetente werkeloze, hier heb je iets om handen.

Ben je op zoek naar een bestemming? Dan moet je een wachter zijn. Hoofd omhoog, rug recht, terwijl toeristen met je kloten spelen, geduldig zijn, vooral niet teveel bewegen.

Je moet je mooi maken, voor als er iemand misschien zegt. Jezelf opblinken in het gareel van de verwachtingen tussen 20 andere opblinkers.  Want het bedrijf waar je wacht is op zoek naar zijn eenhoorn en er zitten koeien in de zaal.  Soms ben jij die koe, mag je terug naar de wei, nog wat grazen.

Uw brief werd niet weerhouden, maar blijf het vooral proberen. We doen alsof we iets in u zien, alleen niet bij ons. De waarheid, helaas, eigenlijk hebben we het niet het idee dat u deze of welke andere functie dan ook goed zult uitvoeren.

Ze bedoelen: Wij hebben onze eenhoorn, rot jij maar lekker op

Het is een slagveld, je hebt 9 levens maar je wilt ze niet, want het kost te veel kracht om elke keer recht te springen om meteen weer de grond in te worden gedrukt. Hou je hoofd hoog ergens is een regenboog, maar  dan kakt er een vogel in je oog en krijg je een ooginfectie.  Je veegt het weg met je diploma, van verloren ambities gesproken.

Er zit niks anders op, ik ben de wachter in de wachtzaal. De opblinker,  De bakker zonder brood. Ik wil een eenhoorn zijn, wil naar de eenhoornwei, eenhoorndingen doen. Maar ze bestaan niet.  Eenhoorns zijn paarden met ijsjes op hun pony. Mensen die zich mooier hebben gemaakt dan ze zijn. Ik ben gewoon een koe, ik kan grazen, gewoon gewoon, maar dat lijkt niet meer genoeg.

Geplaatst in: Geen categorie

2 gedachtes over “#phylloxzoektwerk

  1. Қąτεļĭĵŋ zegt:

    Dit is op Happiness, Incongruity and Taciturnity herblogden reageerde:
    Een Blogbericht van een lieve kennis van me dat me zo aansprak, zo aanduid wat ik vaak voel in deze werkloze tijden…

    Ik mag nu dan wel even een eenhoorn zijn, m’n hoorntje smelt al op men pony en de koeienweide wacht…
    Geniet dus nu maar even, van haar mooie woorden:

Geef een reactie

