Facebookjunkie in rehab

De Facebookgebruiker lijdt aan het white-picket-fence syndroom.  Iedereen is gelukkig en het leven is geweldig.  Facebook draagt zelf haar steentje bij aan dit naïeve beeld van het leven. Zo blokkeert ze stelselmatig elke applicatie die gebruikers helpt te ontdekken door wie ze ontvriend zijn.  En is er hoewel de massale vraag van de gebruikers nooit een dislike button ontwikkeld.

Al deze schone schijn maakt ons niet bepaald gelukkig. Integendeel, hoe vaker we facebook gebruiken, hoe ongelukkiger we worden. Kijken naar het geluk van anderen via een computerscherm maakt ons ongelukkig. Die foto’s van je vakantie naar thailand gedeelt met je vrienden? Grote kans dat je ze daarmee een stukje ongelukkiger of gewoon jaloers hebt gemaakt.  Waarom doen we het eigenlijk nog?

Echt contact, dat maakt gelukkig. Maar als je 10 keer per dag een statusupdate post op facebook valt er niet meer zoveel te vertellen op café. Ik heb het gevoel dat ik een sociale media junkie ben geworden. De links van mijn vrienden, mijn sugarhigh, die wegzakt na een halfuur, de fastfood van de communicatie en de vriendschap. Een snelle like uitdelen of een kort chatberichtje dat is mijn manier geworden om mijn vrienden te onderhouden en ik schaam me ervoor. 

Tijd voor een experiment. Vanaf vandaag zal ik een week lang facebook niet gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik geen contact wil met mensen, ik zal gewoon een week op zoek gaan naar real life manieren om mijn vrienden te zien en hun ervaringen te liken, ze samen met hun beleven. Er bestaan geen anti-facebookpleisters met likes i.p.v. nicotine, maar ik kan ze wel gebruiken. Ik voel me onwennig, bij elk leeg moment betrap ik mezelf erop dat ik facebook wil checken en bij elke gedachtegang voel ik het idee opkomen daar een post over te maken. Facebook checken is zo een deel van mij geworden, dat ik zonder er erg in te hebben een paar keer de website in mijn URLbalk tik, om dan de rode balkjes te zien glinsteren. Maar ik weersta en klik niks open. Als een roker die een sigaret tussen zijn vingers plaats en dan besluit om hem niet aan te steken.

Wordt vervolgd,

Phyllox

 

http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1767893/2014/01/04/Facebook-maakt-niet-gelukkig-er.dhtml

http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/09/the-real-reason-facebook-makes-us-unhappy.html

Geef een reactie

