Me gusta aqui -EVS Vallecas week 2

Hier ben ik weer met nieuws uit Vallecas.

Om te beginnen zijn mijn Spaanse lessen van start gegaan. Elke ochtend rij ik een halfuurtje met de metro richting de binnenstad. Daar in een piepklein leslokaaltje, krijg ik les van leerkrachten in wording. Om de 20 minuten wisselen we van leerkracht en de ene beeft al wat harder dan de andere, want hun leerkracht beoordeeld ze van achter in de klas. Er zitten in ons lokaal meer leerkrachten dan leerlingen en dat vind ik best komiek.

Maandag na mijn Spaanse les bezocht ik met de andere vrijwillegers het parque del buen retiro een prachtig groot park waar iedereen graag vertoeft. De macho’s in ontbloot bovenlijf die hun spieren laten dansen op het ritme van hun galop, de honden die zoals overal in Madrid ook buen retiro omtoveren in een mijnenveld van stront en natuurlijk de toeristen die als waren ze betaald door een tandpastafabrikant poseren voor elk boompje en stukje gras dat het park rijk is. Ook bezochten we het grootse treinstation dat Madrid heeft Atocha. In 1994 werd het nog opgeschrikt door een terroristische aanslag, maar ik was vooral onder de indruk van een minipark vol grote exotische bomen in het midden van het station.

Dinsdag was er een receptie voor ons bij de dienst jeugd en educatie van de stad Madrid. Geen cava of hapjes, gewoon een grote tafel waar wij werden voorgesteld aan de verantwoordelijken van de dienst jeugd en educatie. Er werd ons gevraagd in juli nog eens langs te komen, om de verschillen tussen jeugdwerk in Spanje en jeugdwerk in ons eigen land op papier te zetten, boeiend. Op het einde kregen we een goodiebag vol promospulletjes van de stad Madrid en gingen we met onze coördinator ochtendtapas eten. Ochtendtapas zijn meestal churros. Dit gefrituurde olielekkende deeghapje doop je als echte Spanjaard lekker in een bakje koffie of chocolademelk. Hou je niet zo veel van druipende olie dan kun je ook een broodje met tomatensaus nemen, maar als je een echte Spanjaard bent doe je ook hier een flinke scheut olijfolie op.

Vanaf dinsdagavond werden wij, de siameese vrijwilligersvijfling gesplitst. De tijd was daar om aan de slag te gaan in onze eigen organisaties. Mijn organisatie heet San Pablo en ik woon er zo een 100 meter vandaan, ideaal. Het is een hele kleine organisatie, anders dan ik in België gewend ben. Er lopen in totaal maar een stuk of 30 kinderen rond. Omdat ik nog niet zoveel Spaans spreek, loop ik nu mee met de medewerkers van de organisatie. Even wennen, om niet meteen zelf de touwtjes in handen te nemen, of zelf niet te weten wat je gaat doen tot je het tegelijk met de kinderen hoort. Deze week was het thema gelijkheid. De man en de vrouw zijn gelijk en door spelletjes, knutselactiviteiten en kleine debatten wordt dat aan onze kinderen geleerd. Echt goed vind ik de reflectiemomentjes aan het einde van elke sessie waarin de kinderen vertellen wat ze geleerd hebben.

In het weekend was het tijd voor ontspanning. Het weekend begon vrijdag al, omdat het dia de la hispanidad was. De nationale feestdag, waar het volk niet bijzonder enthousiast voor lijkt te zijn. In dit weekend heb ik me als een goed geïntegreerde vrijwilliger gedragen. Vrijdag ben tot vroeg in de nacht uit geweest, zaterdag hadden we een gezellig etentje met de andere vrijwilligers en zondag vroeg opgestaan om het rastro te bezoeken. Vroeger een vleesmarkt, vandaar de naam rastro dat staat voor vlek. Nu gewoon een gigantische markt vol lederwaren, toeristensouvenirs en alles daartussen.

Dankjewel allemaal voor het volgen van mijn avonturen in Vallecas. Ook op mijn meer creatieve blog phyllox.tumblr.com kun je posts over Madrid en Vallecas vinden.

Tot snel,

Saskia

Een gedachte over “Me gusta aqui -EVS Vallecas week 2

Geef een reactie

