Bienvenidos en Vallecas- EVS Vallecas week 1

bienvenidos a todos, Welkom allemaal op mijn blog.

Sinds maandag woon ik in Vallecas, een deelgemeente van Madrid. Ik ben hier op evs. Dit staat voor European voluntary service. EVS is een onderdeel van het youth in action programma van de Europese comissie. Het wil jongeren (en dat ben tot je 30ste volgens Europa) stimuleren een vrijwillig engagement aan te gaan ergens in of buiten Europa. Het doel van dit project is de sociale cohesie in Europa te versterken en actieve burgers te kweken.

Zelf heb ik me ruim een jaartje beziggehouden met de voorfase. De eerste stap was bedenken wat voor project ik graag wou doen en waar ik graag naartoe wou. Vervolgens kon ik in een grote database en op youthnetworks.eu op zoek gaan naar het ideale project. Na lang zoeken en een paar sollicitaties ben ik  gekozen voor het project waar ik zelf het meeste goesting in had. Het project waar ik sinds deze week voor in Vallecas ben. Ik ga hier aan de slag met jongeren uit de buurt. Ik zal werken in een lokale jongerenlokaal waar we huiswerkbegeleiding en vrijetijdsactiviteiten in elkaar zullen steken.

Maar first things first, de onderdompelingsmaand. In de onderdompelingsmaand leer ik meer over mijn organisatie, Vallecas, Madrid, de Spaanse taal en EVS in het algemeen. Deze maandag startte mijn avontuur. Ik had me in België aangekleed alsof ik naar de eskimo’s ging, want zo kon ik meer spullen meenemen. Na een vlucht van 2 uur in mijn eskimo-outfit kwam ik aan in Madrid. Daar stond Miriam, de verantwoordelijke van mijn organisatie met een papiertje: bienvenido Saskia. Zij sprak alleen Spaans en ik begreep er niet zo veel van. We reden naar mijn casa, een klein schattig huisje dat ik deel met Eva een toffe Spaanse die ook niet zo veel Engels spreekt en een leguaan heeft die Nirvana heet. Ik hou van mijn kleine casa hier, al moet ik schuin op de wc gaan zitten, omdat de badkamer zo klein is. ’s Avonds dacht ik naar een bar te gaan, taalbarrière, het was niet de bar, maar het lokaal van mijn organisatie en ik maakte meteen kennis met sommige kinderen. Eva mijn huisgenoot nam me meteen de eerste avond al mee naar een tapasbar ergens in de stad en leerde me een grote les in Spanje. Hoe vuiler de vloer van een bar, hoe groter de kans dat het eten er goed is.

Dinsdag om 11 uur maakte ik kennis met de andere vrijwilligers. Zdenek uit Tsjechië, Catherina uit Italie, Marlene uit Duitsland en Davide uit Duitsland. Elk zijn we hier op EVS en allemaal werken we in een andere kleine jeugdwerkorganisatie in Vallecas. Alle kleine organsaties vallen onder het steunpunt Coordinadore infantil  y juventil de tiempo libre de Vallecas (ook wel le coordi) en daar gingen we dinsdag langs. We leerden meer over de werking van le coordi en de verwachtingen die er naar ons toe waren. Het meeste werd in het Spaans verteld en Jorge vertaalde stukjes voor mij in het Engels, ik was/ben namelijk de enige vrijwilliger die nog niet zo goed Spaans kan.’ S Middags was een administratie-regelmomentje voor telefoon en metro abonnement. ’S Avonds gingen we naar een cervecitas, het Spaanse woord voor een bruine kroeg, hier maakten we kennis met de medewerkers van de verschillende organisaties. Na een paar cerveza’s ging het me met handen en voeten al veel beter af me een beetje verstaanbaar te maken, een leuke avond.

Woensdag deden we een tour langs al onze organisaties, De meeste uitleg gebeurde weer in het Spaans, waardoor ik er niet super veel van mee kreeg, Maar ik verstond al een pak meer dan de eerste dag. De organisaties waar we zullen werken houden zich allemaal bezig met huiswerkbegeleiding en vrijetijdsactiviteiten, meestal voor kansarme jongeren uit de buurt.  Donderdag trokken we naar Europa Joven, hier zullen we taallessen geven. Ik zal waarschijnlijk, geloof het of niet, franse conversatieles gaan geven aan Spanjaarden. Hier kregen we meer informatie over de verwachtingen en de regels binnen ons evsproject en kregen we kort de tijd om onze eigen leerdoelen op te stellen. Vrijdag dan gingen we langs de Spaanse les, vanaf volgende week krijg ik elke dag Spaanse les en ze hebben me gezegd dat ik in een maand vloeiend Spaans zal spreken.

Tussen de formele sessies door, gingen we vaak iets drinken met de andere vrijwilligers. Deze zaterdag hadden we ons eerste etentje samen. Zdenek had een typisch Tsjechisch gerecht gemaakt en de chicas (Catherina, Marlene en ik hadden voor tiramisu gezorgd. We zijn van plan elke week samen te komen en typische gerechten van de anderen uit te proberen.

Deze week was een boeiende week vol nieuwe indrukken. Het is voor mij even wennen om niet alles te kunnen zeggen en me niet volledig uit te kunnen drukken, maar daar werk ik elke dag aan. Het lukt me steeds beter mezelf verstaanbaar te maken, is het niet met woorden dan gebruik ik wel mijn handen en expressie. De komende drie weken krijgen we nog een stevige voorbereiding en dan kunnen we vanaf november aan de slag in onze eigen organisatie. Ondertussen zijn jullie allemaal heel welkom in mijn casa bij Eva en Nirvana.

Wil je er meer weten over vrijwilligerswerk in het buitenland? Wil je zelf op EVS? Surf dan zeker eens naar www.gostrange.be of plaats een reactie in deze blog.

Afbeelding

Geef een reactie

