De sneeuwengel

Jan: Als fruit een beetje rot is dan snijden we de rotte plekken eruit en als het helemaal rot is dan gooien we het in de vuilnisbak, we hebben de vuilnisbak zelf gemaakt daar heeft het fruit nooit voor  kunnen nog willen kiezen. In zijn natuurlijke omgeving beslist de appel zelf wanneer hij valt.

Erik: Jan, je kunt Arnoud toch moeilijk vergelijken met een rottende appel

Jan: Ik probeer het je gewoon uit te leggen

Erik:  Dat is je niet zo goed aan het lukken

Jan: (stilte)

Erik: Soms mogen we niet zelf kiezen hoe wat waar of wanneer….soms moeten we de dingen hun gang laten gaan en als we dat niet voor onszelf kunnen dan voor de mensen om ons heen. Arnoud had niet het recht zelf te beslissen dat hij niet meer te lijmen was.

Jan:  Als een kopje in duizend stukjes barst dan lijmen we het toch ook niet meer

Erik: Daar heb ik het niet over.  Arnoud is onze vriend, en vrienden doen zoiets niet . Zeker niet mijn vrienden.

Jan: Je bent een egoïst Erik

Erik: (stilte)

Jan: Dat je een egoïst bent. Je vindt het zielig voor jezelf dat je een vriend kwijt bent. Maar is het misschien bij je opgekomen dat het niet om jou gaat. Hij kon niet meer, elk stukje waardigheid zou hem worden afgenomen. Hij is zo dapper geweest om zelf te kiezen dat niet te laten gebeuren en dan hang jij hier de eikel uit doordat je vindt dat hij dat niet had mogen doen. ………….Ik wist niet dat je als mens soms niet te lijmen bent,  maar zo is het dus toch.

Erik:  Ik mis hem verdomme. Mensen komen niet meer terug als ze dood zijn. De hemel is een plek die we verzonnen hebben om beter met de pijn om te kunnen gaan van het verlies. Daarom vind ik het lullig, omdat er na dit niks meer is. ik snap niet hoe iemand ‘niets’ beter kan vinden dan bij ons  zijn. Hoe moet ik leren omgaan met mensen die van me worden weggerukt als ik weet dat zij er ook niks beters voor in de plaats krijgen.

Jan: Omdat het iets dat voor ons zo belangrijk is er als je het vanuit de eeuwigheid bekijkt niet zoveel toe doet.  Er is niks verandert aan Arnouds leven doordat hij het eerder achter zich heeft gelaten. Zijn verhaal zou niet gegroeid zijn als hij het langer had laten duren.

Geplaatst in: Geen categorie

Een gedachte over “De sneeuwengel

Geef een reactie

